Kezdőlap I Story I Eladó Africa I Szervíz I Galéria I facebook I Extrák I Cikkek I Teszt  
Extrák



Nemcsak a kényelmet növelik, de a használhatóságot is.

Markolatfűtés: Két okból is javasolt: A gyári markolatok nem túl jók és hidegben kellemes ha nem fáznak az ujjaink! A Saito márkájú bevált ez 2 fokozatú (plusz a START állás) 10 vagy 20 watt a fogyasztása. 

A gyári nyereg elég kényelmetlen, a megoldás:  www.motorkarpit.hu Neki is Africája van

A gyári szélvédőplexi kissé alacsony, pont a sisakra tereli a levegőt! Két jó megoldás van, az egyik az egyszerűbb a Givi plexi, (28 EFt) ez olyan alakú, mint a gyári, de 14 cm magasabb! Jobb és drágább az állítható terelőszárnyas MRA, és a csúsztatható, kétrészes MRA, a magas növésűeknek (kb. 190cm felettieknek) ez utóbbi javasolt. A füst színű terepen nem túl szerencsés, mivel pont a kerék előtt az utat (pl. kövek) nem lehet jól látni, de talán jobb leszerelni ilyenkor, mert képes átrendezni a fogsort is.

A gyári műanyag csomagtartóplatni viszonylag gyenge, érdemes elvinni ide és leöntetni alumíniumból! www.pofem.hu  Azután csiszolhatod, polírozhatod, vagy szinterezteteheted is.

Az oldaltámasz talpa sajnos gyárilag túl kicsi, puha talajon elsüllyed! Hegesztessünk rá nagyobb talpat!

Ha nincs középállvány a motoron és szeretnél akkor a német SW-Motech gyártmányt javasolom. Sok rallye motoron a jobb oldalon is van oldaltámasz, de olyan, hogy a két támaszon úgy áll a motor, mint egy középsztenderen. 

Kormány: Szép arany színű és el van látva súlyokkal! Ezek feladata kettős: a szitálás (kormánycsapkodás) megakadályozása, és a motor rezgéseinek csökkentése. Gyárilag a csőben van egy-egy ólomrúd, ami két gumigyűrűn fekszik és egy rugó tartja. Ezt könnyű eltörni, ezután kicsúszhat a súly. Ehhez van csavarozva a külső súly. Ha valami endurós kézvédő van a motoron és zsibbad a kezünk akkor itt lehet a baj. Magasabb embereknek javasolt a kiemelő, 3cm-estől 5cm-esig, de lehet már rendelni csuklósat, azzal előre-hátra is módosítható így kényelmesebb, szerencsére minden drót-madzag-bowden elég hosszú.

Bukócső: A sajnálatos tapasztalatok alapján csak a TÜV minősítéssel is rendelkező, német SW-Motech csövet tartom megfelelőnek! Sajnos több nagynevű márkáról is bebizonyosodott, hogy gyenge védelmi képességük! (Givi, Hepco...) Aki egyedi bukócsövet akar annak a Sima Műveket ajánlom Zuglóban! 

Műszerek: Egy feszültségmérőt mindenképpen javasolok! Lehet venni kisméretű digit kijelzőst, ezzel időben láthatod ha baj készülődik.

Fényszórók: Most a LED a trendi és korszerű, már szuper fényűek vannak, de ezek a gyári H4 helyére szerelve szabálytalanok.
Izzóból a Tungsram Megalight +50%-ost javaslom, bár én a 80w/100wattosat használom. Sérülés esetén a Polski Fiat 125 lámpája némi alakítással (keretet át kell ragasztani) beépíthető, ez olcsóbb. A sérülés elkerülhető, ha plexi vagy fémhálós lámpavédőt applikálsz rá. A plusz reflektorok felszerelésénél is ügyeljünk az előírásokra, pl. E -jel! A mai LED-esek már nem terhelik meg a generátort, így a 360 watt töltés elég lesz. A magaságállítás alul van, 2 szárnyasfejű csavar.

Magas sárvédő: Terepezőknek nélkülözhetetlen, az alsó kiflin lévő 4 menetes furathoz könnyű rögzíteni. A gyári sárvédő alatti lemezt is vedd le, nem merevítő, csak a sárvédőt védi. Javaslom, hogy olyan sárvédőt válassz ami hosszan előrenyúlik (nem supermoto stilusú) és elég merev. 

Csomagtartók: A motorkerékpáron a csomagtartók lehetnek szövettáskák és hengerzsákok, aludobozok és műanyagdobozok. (bőrtáska nem illik egy túraenduróhoz) 
Szövettáska lehet tanktáska, nyeregtáska a két oldalon, a csomagtartóra illeszkedő szövettáska de létezik a nyeregtáskák mintájára a tankon átvetett oldaltáska. A műanyag zsákok nagyon jók, de rögzitésükről külön kell gondoskodni.
A tanktáska praktikus, könnyen kezelhető, tetején térképtartóval vagy akár GPS/mobiltelefon tartóval, hátránya, hogy állva vezetéshez útban van.
Anyaga lehet műbőr (pl.Bagster) vagy szövet. Vannak szétcipzározással növelhető-csökkenthető méretűek is. Rögzitésük lehet mágneses, ez acéltankoknál működik (AT ilyen) de lehet hevederes és csatos is mint a tankbőrre csatolható Bagster. Súlyelosztás tekintetében kedvezőek, mert elöl van, így a vízálló és nehéz dolgokat (esőruhák, innivalók) célszerű ide pakolni. A nyeregtáskák praktikusak, jól pakolhatóak, könnyű fel vagy levenni (ez néha hátrány) ebből is van bővíthető kivitel. Az AT esetén a kipuffogóhoz illik hozzápróbálni, mert a szövet nem bírja a nagy meleget. Hátrányuk, hogy összekaristolják az oldalidomokat, ezért javasolt valamilyen távolságtartó cucc applikálása. Itt olyasmire gondolok, mint egy oldaldoboz konzol, csak vékonyabb anyagból. At tanktáskákhoz hasonló hátsó táskák praktikusak, ebből vannak kisebbek (endurotáska) és nagyobbak, akár rendes dobozméretűek is. Hátrányuk, hogy csak jelképesen zárhatók. Sok táskához van ráhúzható fóliazsák ez szükséges jó esőben! Minden szövettáska előnye, hogy puha, így bukáskor nem okoz sérülést.

Műanyag dobozokból három szerelhető egy motorra. Alaphelyzet a hátsó-felső, amiben egy rövid túra, vagy a hétköznapi szaladgáláshoz szükséges cuccok elférnek. Ez lehet kb 30 litertől (egy sisak méretű) a kb 60 literes, ami akár két sisakot is elnyel. Előnyük a könnyű le-fel pattinthatóság, a zárhatóság és az áramvonalasság. Hátránya az ár és, hogy bukás esetén törik ill. a korlátozott terhelhetőség. Ezek persze az oldalra szerelt dobozokra is igaz! Merthogy sok doboz univerzális, oda szereled fel ahová akarod. Persze vannak amelyek direkt oldaldobozoknak készültek, sőt már olyanok is vannak amelyek kimondottan egy motortípushoz készültek, így figyelembe veszik a váz, vagy a kipuffogó elvezetését is. Én sisakhálóval át szoktam kötni, így nem lehet elhagyni. Ha meg van rakva már egy jól eltalált kátyú is elég, hogy kioldjon a csattja. Van aki csak két oldaldobozzal jár, van aki egy felső és egy bal oldalra felrakottal. Az AT-n a jobb oldalon ott a kipuffogó, ami ellensúlyként sem rossz, de a fő baj, hogy a doboz ez mellé kerül, ekkor viszont igencsak széles lesz a motor. Láttam már sportdobot olyan alacsonyan elvezetve, hogy a doboz alatt vezetett hátra. Egyes dobozgyártók próbálkoztak speciálisan kémény fölé tenni a dobozt, de az meg zavarta az utast és a méretük sem volt az igazi... Az oldalt elhelyezett műanyag doboz már egy egyszerű eldőlésnél is végzetes törést szenvedhet! Viszont gömbölyded formájuk kevésbé emelik a fogyasztást. 

Végül az aluminum dobozok, amelyek stílusban talán a legjobban illeszkednek egy világfelfedező motorkerékpárhoz. Előnyük a nagy térfogat, (még úgy is ha a kipuffogó oldalára egy keskenyebbet teszünk fel) a sérülések javíthatósága. Hátrányuk a nagyobb légellenállás, bukásnál komoly sérüléseket tudnak okozni és az áruk, ami egy márkás szettnél a háromszázezer forinthoz közelít, érdemes körülnézni a neten! A legolcsóbbak a hazai szerszámosdoboz gyártó cég, az Alu-Logic módosított, motorokhoz tervezett dobozai, melyek vastagabb anyagból, zárakkal felszerelve teljesen jók. Ennek hátránya, hogy konzolt kell hozzá csinálni/csináltatni. Az aludobozok tetejére érdemes a füleket megvenni, amire egy sisakhálóval sok apróság rögzíthető, de láttam már a doboz hátulján üditős palack vagy akár olajosflakon tárolót is.
A felső alu dobozok hátránya a szélérzékenység, vagyis, hogy a magas ponton az oldalszél jól bele tud kapaszkodni, talán ezért is sokan a két oldaldobozon (és a motor hátulján) keresztben átvetett zsákot használnak
Minden oldalra telepített cuccnál hátrány, hogy szűk helyeken, pl. forgalmi dugókban tökéletesen megakadályozzák az előrejutást és növelik a légellenállást és a fogyasztást, viszont kétségtelen előnyük az alacsony súlypont. A túrák emlékmatricái is jól mutatnak rajtuk!




 

  Partnereink: Honda.hu, motoralkatresz.eu, Honda Dream, Honda Szallerbeck